
Sve više ljudi prepoznaje prednosti paušalne firme kao modela koji donosi veću slobodu i kontrolu nad poslom.
Nemate pretpostavljene, sami organizujete svoje radno vreme, godišnje odmore, slobodne dane, slobodne sate. Birate radno okruženje, birate kolege, birate klijente…
Zvuči primamljivo?
U ovom članku biće reči o tome kako otvoriti paušalnu firmu, o osnovnim koracima i proceduri registracije, odabiru delatnosti, ali i o onome što svakog preduzetnika najviše zanima – o porezu i obavezama, odnosno o troškovima paušalne firme.
Bilo da ste paušalac, ili tek planirate da postanete paušalac, ovaj blog će vam sigurno biti od koristi.
Table of Contents
ToggleŠta je paušalna firma?

Paušalna firma je pravni oblik poslovanja u kojem preduzetnik plaća fiksan i unapred utvrđen iznos poreza bez obzira na stvaran promet, odnosno paušal. Ovakav model poslovanja obezbeđuje manju poresku administraciju, bez obaveza vođenja kompletne knjigovodstvene evidencije.
Ovakav oblik poslovanja izuzetno je pogodan za male firme i samostalne preduzetnike.
Zašto paušalna firma?
Paušalna firma je dobra opcija ukoliko želite da pretvorite svoj hobi u delatnost, da biste se osamostalili i razvili sopstveni biznis.
Međutim, ako otvarate paušalnu firmu, prvo bi trebalo dobro da utvrdite proces otvaranja firme u Srbiji i kakve to obaveze nosi sa sobom.
Na kraju, ukoliko vaša izabrana delatnost odgovara šiframa delatnosti paušalno oporezivih, i ako smatrate da će se vaš profit uklopiti u limit za paušalce, paušalna firma je pravi izbor za vas.
Međutim, ovaj proces takođe može delovati i kompllikovano i zastrašujuće ako ne znate odakle da počnete.
Koraci u otvaranju paušalne firme

Registracija paušalne firme vrši se samostalno ili preko agencije koja će osigurati olakšan pristup svim potrebnim informacijama.
Agencija za knjigovodstvo je najlakši i najsigurniji način da dođete do pravih informacija i izbegnete greške, nepotrebne troškove i gubljenje vremena.
Ukoliko ipak želite taj posao da ostaviti za sebe, uz korake koje ćemo vam prezentovati u našem blogu, put ka otvaranju paušalne firme postaje lakši.
Ovo je sedam najznačajnih koraka kako otvoriti paušalnu firmu u 2025.
1. Odabir delatnosti paušalne firme

Prvi i osnovni korak kada želite da pokrenete svoj biznis jeste izbor delatnosti kojim ćete se baviti, odnosno određivanje šifre delatnosti. To se naziva pretežna šifra delatnosti.
Kada birate svoju šifru delatnosti, morate imati u vidu sledeće činjenice:
- Možete da obavljate samo zakonom dozvoljene delatnosti.
- Proverite da li su za neke delatnosti potrebne posebne dozvole ili licence.
- Prema Zakonu, nemaju sve delatnosti pravo na paušalno oporezivanje.
- Šifra delatnosti može uticati na visinu paušalnog poreza.
Pretežna šifra delatnosti prema Zakonu o privrednim društvima obavezna je za sva pravna lica i preduzetnike. Predstavlja osnovnu delatnost vaše firme.
To ne znači da ne možete da obavljate druge delatnosti, ali znači da ova mora biti primarna i da najveći dio vašeg profita dolazi baš od pretežne šifre delatnosti.
Pružanje dodatnih usluga
Bez obzira što ste se registrovali pod jednom šifrom delatnosti, možete pružati i dodatne usluge u okviru iste paušalne firme, pod određenim uslovima naravno:
- da ne donose više od 50% ukupnog profita,
- da su paušalno oporezive i
- da su u okviru zakona.
Na ovakav način možete da spojite više sličnih delatnosti, paušalno oporezivih, u jednu paušalnu firmu koja ima jednu pretežnu šifru delatnosti.
Promena šifre delatnosti postojeće paušalne firme
Ipak, ako biste se tokom vremena, kao preduzetnik paušalac, odlučili za promenu šifre pretežne delatnosti, na to svakako imate pravo.
Možete podneti prijavu za promenu šifre delatnosti i tako prijaviti novu delatnost kao pretežnu šifru delatnosti, a i dalje zadržati status paušalca.
Osnovno je samo da vodite računa o tome da je vaša nova delatnost Zakonom regulisana kao paušalno oporeziva.
2. Odredite ime paušalne firme

Drugi korak u otvaranju paušalne firme jeste izbor imena. To je najjači odraz vaše kreativnosti i diktira vašu prepoznatljivost i brendiranje na tržištu – prvi korak dobrog marketinga jeste izbor imena.
Pored kreativnosti, postoje još neki standardi koje ime vaše firme mora da zadovolji. Svako ime mora da sadrži tri elementa:
- naziv firme
- oznaku “preduzetnik” ili “pr.”
- mesto gde je sedište firme.
Postoje i određene zakonske prepreke prilikom odabira imena:
- da takvo ime nije već registrovano u APR,
- da ne vređa javni moral niti da dovodi u bilo kakve zablude,
- da ne sadrži reč Srbija niti izvedenice te reči, niti reči koji asociraju na reč Srbija, kao ni oznaku SRB,
- mora imati više od 3, a manje od 100 karaktera.
Kada odaberete ime koje vam odgovara, možete isto rezervisati u APR elektronski, putem njihovog sajta, ili lično u prostorijama APR. Takoćete biti sigurni da će vaše ime i dalje biti slobodno dok vi završite proces registracije.
Takođe, ukoliko planirate izradu sajta za vašu delatnost, možete proveriti dostupnost domena sa istim imenom. Nakon što odredite na kom hostingu će biti smešten sajt, trebalo bi da odredite i sedište vaše buduće paušalne agencije.
3. Odredite sedište paušalne firme

Sedište firme predstavlja mesto u Srbiji gde prijavljujete svoju delatnost, odnosno odakle poslujete.
Mora da sadrži kompletne podatke:
- grad
- opštinu
- naseljeno mesto
- ulicu ili trg
- kućni broj
- sprat i broj stana.
Postoje i određena ograničenja i pravila kada je u pitanju mesto obavljanja delatnosti.
Važno je da i na to obratite pažnju:
- Možete imati i izdvojeno mesto poslovanja, samo mora biti registrovano u APR.
- Na svakom mestu poslovanja, i sedištu i izdvojenim mestima, dužni ste da istaknete naziv firme.
- Mesto mora da ispunjava sve zakonske uslove i da poseduje sve potrebne dozvole.
- Pošta mora da se dostavlja na adresu sedišta, osim ako u APR niste registrovali posebno mesto za tu namenu.
- Morate se registrovati kao korisnik eUprave i da imate posebnu adresu da prijem elektronske pošte.
- Visina paušalnog poreza zavisi od mesta sedišta.
- U APR postoji mogućnost i registrovanja virtualne kancelarije, ako nemate potrebu za realnim prostrom.
4. Registracija paušalne firme

Pošto ste već odredili delatnost, odabrali ime i sedište firme, možete da krenete sa registracijom svoje delatnosti i postanete preduzetnik. Preduzetnici podnose prijavu za paušalno oporezivanje, a sistem obračunava porez na osnovu paušalnog modela.
Prva na redu je registracija u APR, koju možete obaviti lično, ili elektronskim putem.
Neposredna registracija paušalne firme u APR
Za neposrednu registraciju u APR, potrebna vam je sledeća dokumentacija:
- popunjen obrazac za registraciju u kojem ćete na strani 10. obavezno obeležiti da se registrujete za paušalno oporezivanje,
- lična karta ili pasoš,
- dokaz o uplati (trenutni iznos prema APR-u 1.670 dinara),
- izjavu o ispunjenju uslova za obavljanje delatnosti.
Prilikom predavanja zahteva u APR dobićete kod vaše prijave uz pomoć kog možete pratiti svoj status.
Elektronska registracija paušalne agencije u APR
Ukoliko ne želite da idete u APR, možete se registrovati i putem elektronskog sistema registracije. Za takvu vrstu prijave, potrebno vam je sledeće:
- elektronski potpis,
- instaliran čitač elektronskih kartica i
- platna kartica za plaćanje naknade (trenutni iznos prema informacija sa APR-a 1.560 dinara).
Da biste se registrovali, potrebno je da pristupite aplikaciji APR.
Ako prvi put pristupate aplikaciji, potrebno je registrovati se na njihovom portalu. Ukoliko već imate profil, možete koristiti isti korisnički nalog za eRegistraciju preduzetnika.
Ako se registrujete i elektronski, kao u prilikom neposredne registracije, ne zaboravite da označite da želite paušalno oporezivanje.
Poreska registracija paušalne agencije
Kada ste se registrovali u APR, Poreska uprava izdaje rešenje o paušalnom statusu u roku od 48 sati. To rešenje naći ćete u svom poreskom sandučetu na portalu ePorezi.
Ovom portalu možete pristupiti ukoliko imate elektronski potpis, ili možete kontaktirati našu agenciju i mi ćemo to uraditi umesto vas.
Eko taksa
Svaki preduzetnik u obavezi je da plaća eko taksu. Prijava se podnosi putem LPA portala. Za podnošenje ove prijave, takođe vam je potreban elektronski potpis.
Možete nekoga i da ovlastite da to uradi umesto vas. Potrebno je da popunite i pečatirate PEP obrazac i da dostavite u Poresku upravu.
5. Test samostalnosti za paušalnu firmu

Test samostalnosti u stvari nije nikakav test, nego je u pitanju devet kriterijuma koje preduzetnici moraju ispuniti da bi dokazali da posluju samostalno. Obavezan je za sve preduzetnike, pa samim tim i za paušalce.
Ukoliko na najmanje 5 od sledećih 9 kriterijuma odgovorite sa DA, smatraće se da ne prolazite test samostalnosti.
- Nalogodavac ili povezano lice sa nalogodavcem određuje radno vreme preduzetniku ili preduzetniku paušalcu ili su odmor i odsustva preduzetnika ili preduzetnika paušalca zavisni od odluke nalogodavca ili povezanog lica s nalogodavcem i naknada preduzetniku ili preduzetniku paušalcu se ne umanjuje srazmerno vremenu provedenom na odmoru;
- Preduzetnik ili preduzetnik paušalac uobičajeno koristi prostorije koje obezbedi ili obavlja poslove u mestu koje odredi nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem za potrebe obavljanja poslova koji su mu povereni;
- Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem vrši ili organizuje stručno osposobljavanje ili usavršavanje preduzetnika ili preduzetnika paušalca;
- Nalogodavac je angažovao preduzetnika ili preduzetnika paušalca nakon oglašavanja u sredstvima informisanja potrebe za angažovanjem fizičkih lica ili angažujući treće lice koje se uobičajeno bavi pronalaženjem lica podobnih za radno angažovanje, a čija je usluga rezultirala angažovanjem tog preduzetnika ili preduzetnika paušalca;
- Nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem obezbeđuje sopstveni osnovni alat, opremu ili druga osnovna materijalna ili nematerijalna sredstva potrebna za redovan rad preduzetnika ili preduzetnika paušalca ili finansira njihovu nabavku, osim specijalizovanih alata, opreme ili drugih specijalizovanih materijalnih ili nematerijalnih sredstava koji mogu biti neophodni u cilju izvršavanja specifičnog posla ili naloga, ili nalogodavac ili povezano lice s nalogodavcem uobičajeno rukovodi procesom rada preduzetnika ili preduzetnika paušalca, osim takvog rukovođenja koje podrazumeva davanje osnovnog naloga u vezi sa naručenim poslom i razumnu kontrolu rezultata rada ili nadzor nalogodavca, kao dobrog privrednika, nad obavljanjem posla koji je naručio;
- Najmanje 70% od ukupno ostvarenih prihoda preduzetnika ili preduzetnika paušalca u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini je ostvareno od jednog nalogodavca ili od povezanog lica s nalogodavcem;
- Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja poslove iz delatnosti nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, a za tako obavljene poslove njegov ugovor o angažovanju ne sadrži klauzulu po kojoj preduzetnik ili preduzetnik paušalac snosi uobičajeni poslovni rizik za posao isporučen klijentu nalogodavca ili povezanog lica sa nalogodavcem, ukoliko takav klijent postoji;
- Ugovor o angažovanju preduzetnika ili preduzetnika paušalca sadrži delimičnu ili potpunu zabranu preduzetniku ili preduzetniku paušalcu da pruža usluge po osnovu ugovora sa drugim nalogodavcima, izuzev delimične zabrane koja obuhvata pružanje usluga ograničenom broju direktnih konkurenata nalogodavcu.
- Preduzetnik ili preduzetnik paušalac obavlja aktivnosti uz naknadu za istog nalogodavca ili za povezano lice s nalogodavcem, neprekidno ili sa prekidima 130 ili više radnih dana u periodu od 12 meseci koji počinje ili se završava u odnosnoj poreskoj godini, pri čemu se obavljanjem aktivnosti u jednom radnom danu smatra obavljanje aktivnosti u bilo kom periodu tokom radnog dana između 00 i 24 časa.
Ovaj test obavezno je raditi sa svakim klijentom.
6. Otvaranje poslovnog računa za paušalnu firmu

Da biste bez problema mogli da poslujete i kontrolišete svoje transakcije, neophodno je da otvorite račun za svoju delatnost.
Dok ste u procesu registracije, raspitajte se i o bankama i uslovima koje nude da biste pronašli što povoljnije rešenje za svoje potrebe.
Za otvaranje poslovnog računa potrebna vam je sledeća dokumentacija:
- kopija APR rešenja,
- kopija potvrde o PIBu,
- lična karta vlasnika i
- pečat preduzetničke radnje (nije obavezno samo u slučaju kada se opredelite za korišćenje pečata).
7. Početak rada paušalne firme – Šta je potrebno znati?

Nakon što ste prošli sve korake i uspešno otvorili svoju preduzetničku radnju, sada je vreme da počnete da radite i da ostvarujete prihode.
Na korak ste do toga.
Još samo vam je potrebno da imate KPO obrazac i fakturu (opciono sa vašim logom) ili fiskalni uređaj, u zavisnosti od toga da li ste obveznik fiskalizacije ili ipak niste.
KPO obrazac
KPO obrazac je skraćenica za Knjigu paušalno oporezivih obveznika. Obavezna je za sve paušalce. U nju pištete sav svoj dnevni promet i neophodno je da je vodite i ažurirate redovno. KPO obrazac možete popunjavati u pisanoj ili elektronskoj formi. Neophodno je da je uvek dostupna za inspekcijski nadzor, u svakom trenutku.
Faktura
Za svaki promet dobara ili usluga prema pravnim licima obavezni ste da izdajete fakture. Ukoliko je vaša delatnost oslobođena fiskalizacije, onda ste u obavezi da izdajete fakture i fizičkim licima.
Faktura može biti u fizičkom ili u digitalnom obliku. U bilo kojem obliku da je faktura, mora sadržati Zakonom propisane elemente.
Fiskalizacija
Ako poslujete sa fizičkim licima, a vaša delatnost nije izuzeta od fiskalizacije, neophodna vam je fiskalna kasa i tada se fiskalizacija primenjuje na paušalne firme.
Često su preduzetnici u nedoumici kada treba da izdaju fiskalne račune, a kada fakture. O tome se možete informisati u Zakonu o fiskalizaciji.
Najčešće se za fizička lica koristi fiskalni račun, a za pravna lica dovoljna je faktura.
Troškovi otvaranja paušalne firme u Srbiji

Ukupan trošak otvaranja paušalne firme iznosi svega nekoliko hiljada dinara, u zavisnosti od toga kako pristupate samom procesu.
Ako odlučite da sve radite sami, bez pomoći agencije, troškovi će biti niži, ali ćete se možda susresti s više administrativnih izazova i biti skloniji pravljenju greške. Sa druge strane, angažovanje stručnjaka može olakšati proceduru, ali i povećati troškove.
Cena otvaranja paušalne firme
Među osnovnim troškovima koje ne možete izbeći nalaze se taksa za registraciju u APR-u – oko 1.600 dinara, kao i trošak otvaranja poslovnog računa u banci, koji varira u zavisnosti od politike konkretne banke.
Ako se odlučite da angažujete agenciju ili knjigovođu, ukupni trošak – zajedno sa cenom knjigovodstvenih usluga za paušal – može iznositi od 5.000 do 12.000 RSD. U tu cenu obično su uključeni priprema dokumentacije i podnošenje elektronske prijave.
Međutim, šta ako već imate posao koji vam donosi sigurnost, a niste baš ubeđeni da je samostalna delatnost ipak za vas?
Otvaranje paušalne firme iz radnog odnosa
Ako se još dvoumite i niste sigurni da li je pokretanje sopstvenog biznisa prava ideja za vas, naročito jer već imate stalan posao i sigurna i fiksna primanja – ne brinte. Paušalnu firmu možete da registrujete i dok ste u radnom odnosu.
To je odličan način da pokušate da ispunite svoj cilj bez mnogo rizika. Zadržaćete postojeći posao, a moći ćete da pokušate i sa novom delatnošću. Tako ćete dobiti dovoljno vremena da zadržite svoja dosadašnja primanja dok ne razvijete novi posao.
S druge strane, paušalna firma može biti i legalizovan hobi od kojeg želite da imate lepu dodatnu zaradu, kao dopunu već postojećim primanjima.
Koliko traje proces otvaranja paušalne firme?

Proces otvaranja paušalne firme u Srbiji može trajati do 5 radnih dana.
Sama registracija u APR može trajati i nekoliko radnih dana. Da bi se izbeglo nepotrebno čekanje i komplikacije prilikom provere imena, adrese i delatnosti, postarajte se da su svi podaci tačni i precizni.
Nakon registracije, Poreska uprava donosi rešenje za 48 sati. Dalje, proces otvaranja računa u banci takođe može trajati nekoliko dana.
Sve ukupno, ceo proces može biti završen za jednu do dve nedelje, pod uslovom da nema dodatnih komplikacija.
Često postavljanja pitanja – Otvaranje paušalne firme:
Šta je virtuelna kancelarija?
Virtuelna kancelarija je kada vi od nekoga zakupite sedište, tj. poštansko sanduče i na toj adresi se u stvari registruje vaša firma. Tamo ćete primati poštu.
Da li jedno fizičko lice može imati više firmi?
U skladu sa zakonima u Republici Srbiji, jedno fizičko lice ne može imati dve paušalne firme. Paušalni preduzetnik koji se bavi različitim delatnostima može proširiti svoju šifru delatnosti ili osnovati DOO za dodatne aktivnosti.
Kako uplatiti taksu u APR?
Uplate naknada (okrivno u iznosu od 1.600,00 dinara) se vrše na račun: 840-29770845-52 (broj računa preuzet sa APR sajta) model 97, sa pozivom na broj koji možete pronaći na ovom linku.
Šta dalje?

Ukoliko i dalje, posle našeg bloga imate nedoumice, nemojte da odustajete.
Registracija i vođenje firme za one koji to rade prvi put nije jednostavna. Postoji mnogo zakonskih regulativa koje biste morali da upoznate i mnogo potencijalnih grešaka koje biste morali da izbegnete.
Najbolji savet za vas je da pronađete dobrog knjigovođu koji ima iskustva u sličnim poslovima. Kroz kvalitetno poslovno savetovanje lakše ćete proći kroz sve korake, doneti prave odluke i bezbrižnije započeti svoje poslovanje.
Ni za jedan uspeh ne postoji instant rešenje, ali otvaranje firme ne mora da bude komplikovano i dugotrajno. Pišite nam i saznajte kako da sve završite brzo, tačno i u skladu sa propisima.