
Biznis plan predstavlja temelj svakog uspešnog poslovanja, jer pomaže u definisanju ciljeva, analizi tržišta i uspostavljanju strategija za rast i razvoj biznisa. Uz adekvatne primere i šablone, izrada kvalitetnog biznis plana ne mora da bude komplikovan proces.
Praktični primeri za početnike i detaljni šabloni za različite industrije su veoma korisni jer daju konkretne smernice za uspešno poslovno planiranje.
U daljem tekstu ćemo dati primer gotovog biznis plana koji je jednostavan za korišćenje i razumevanje, a istovremeno pruža sveobuhvatan pregled tržišta i konkurencije i može se primeniti i na druge biznis primere. Takođe, urađen primer datog biznis plana ćete moći da downloadujete na početku sekcije o njegovoj strukturi i izgledu.
Ostanite na našem blogu i saznajte sve o primerima biznis planova koji su usmereni na postizanje uspeha i otkrijte kako da ih prilagodite svom poslovanju kako biste ostvarili svoje ciljeve i osigurali mesto na tržištu.
Table of Contents
TogglePrimeri biznis plana
Primeri biznis plana su veoma korisni jer nam jasno pokazaju kako treba predstaviti ključne informacije o preduzeću i na koji način napraviti strukturu sadržaja. Svaki biznis plan je priča za sebe i treba da bude prilagođen industriji, ciljevima i specifičnim potrebama poslovanja.
U nastavku teksta bavićemo se analizom jednog uradjenog biznis plana, koji će najveći broj stvari i stavki neophodnih za izradu biznis planova.
Gotov primer biznis plana: Radnja za proizvodnju brava i okova
Prvi korak dobrog biznis plana jeste detaljno definisanje delatnosti vaše firme.
Link za download urađenog biznis plana u PDF formatu “Radnja za proizvodnju brava i okova” (pored ovog, planiramo skoro postavljanje i dodatnih gotovih primera biznis plana).
1. Opis planirane delatnosti i organizacija
Ova radnja će se pretežno baviti proizvodnjom brava i okova. To podrazumeva još i proizvodnju katanaca, brava, ključeva, okova kao i drugih metalnih predmeta, prvenstveno namenjenih za opremanje zgrada.

| 1. OPIS PLANIRANE DELATNOSTI I ORGANIZACIJA | ||||
| 1.1 Vrsta delatnosti koji planirate da registrujete | Proizvodnja, proizvodno zanatstvo, zdravstvene i intelektualne usluge | Uslužno zanatstvo, ostale uslužne delatnosti i građevinarstvo | Hoteli, restorani i ostale ugostiteljske usluge | Ostalo |
| ☐ | ☐ | ☐ | ☐ | |
| 1.2 Opišite pretežnu delatnost radnje / privrednog društva | Radnja će se pretežno baviti proizvodnjom brava i okova.
To podrazumeva još i proizvodnju katanaca, brava, ključeva , okova kao i drugih metalnih predmeta, prvenstveno namenjenih za opremanje zgrada. |
|||
| 1.3 Pravni oblik organizovanja | Preduzetnik | Privredno društvo | ||
| ☐ | ☐ | |||
| 1.4 Ukoliko planirate udruživanje navedite podatke o nezaposlenom licu sa kojim planirate udruživanje (ime, prezime i JMBG lica) | ||||
2. Opis proizvoda i usluga
U biznis planu dalje bi trebalo opisati proizvode i usluge, pri tome voditi računa da se naglase prednosti u odnosu na konkurenciju, te naglasiti posebne pogodnosti koje bi kupac mogao da očekuje i dobije kada je u pitanju vaša usluga.

| 2. OPIS PROIZVODA / USLUGA | |
|
2.1 Opišite proizvode/usluge koje planirate da ponudite tržištu (naziv, osnovne karakteristike, namena, mogućnost proširenja asortimana) |
Naši proizvodi namenjeni su građevinskim firmama koje se bave izgradnjom i opremanjem zgrada. To su pre svega bravarske šarke, točkići za klizne kapije i nosači kliznih vrata kao i proizvodnja okova za metalnu stolariju.Postoji mogućnost proširenja asortimana na proizvodnju elemenata za gelendere i unutrašnju dekoraciju. |
| 2.2 Konkurentske prednosti proizvoda/usluge | Jedna od naših najvećih prednosti biće ta što će pored standardne ponude, postojati mogućnost pravljenja proizvoda po individualnoj narudžbini, tj. po potrebi kupca kao i dobar odnos cene i kvaliteta. |
| 2.3 Da li postoje neke pogodnosti koje Vaš kupac očekuje, a vezane su za vaš proizvod/uslugu (na primer: isporuka, garancija, servis) | Naš proizvod će se isporučivati u najkraćem ugovorenom roku. Svaki naš proizvod imaće ugovorenu garanciju i potreban servis. |
3. Analiza kupaca proizvoda odnosno usluga
Naši proizvodi biće namenjeni i fizičkim i pravnim licima, i za firme, ali i za vlastite potrebe.

| 3. ANALIZA KUPACA PROIZVODA/USLUGA | ||
| 3.1 Ko će kupovati Vaše proizvode / usluge | Fizička lica koja kupuju proizvode/usluge za ličnu, porodičnu i kućnu upotrebu ili poklon | / |
| / | ||
| Privredni i neprivredni subjekti- preduzetnici, privredna društva, državne institucije (škole, bolnice), verske organizacije | Navesti konkretan naziv privrednog/ neprivrednog subjekta i šta je za njih karakteristično: | |
| 1. ZGR Vlasinac Igda Kruševac | ||
| 2. Ide Voz Plus doo Kruševac | ||
4. Analiza konkurencije
U sledećem koraku trebalo bi uraditi dobru analizu konkurencije. U ovom slučaju pojavile su se tri konkurentske firme kojima smo, detaljnom analizom tržišta, kao prednosti promašli dugogodišnji rad. preopoznatljivost, kvalitet proizvoda i obezbeđen plasman.
Potrebno je baviti se i nedostacima konkurencije. U konkretnom slučaju to su uska specijlnost, slaba ponuda, visoka cena i generalizacija kupaca.

| 4. ANALIZA KONKURENCIJE | ||
| Naziv konkurenta | Navedite snage i slabosti konkurenta | Navedite svoju prednost u odnosu na konkurenta |
| Bravarska radnja
Steel Stone Kruševac |
Snage: dugo godina radi, prepoznatljiv na tržištu | Naša ponuda proizvoda prilagođava se potrebi kupca.
( individualne porudžbine) |
| Slabosti: usko specijalizovani, standardna ponuda | ||
| Bravarsko Limarski radovi
I Konstrukcije Kruševac |
Snage: kvalitet proizvoda | Veoma povoljna cena i dobar odnos cene i kvaliteta. |
| Slabosti: visoka cena | ||
| Mašin bravarska radnja
Linta Kruševac |
Snage: obezbeđen plasman proizvoda | Orjentacija na svakog kupca posebno, shodno potrebama. |
| Slabosti: Slaba orjentacija na pojedinačnog kupca, kupci su generalizovani. | ||
Pošto se alanizira konkurencija, potrebno je jasno definisati korake po kojima bismo mi bili bolji. U ovom slučaju, to je sistem individualne porudžbine, zatim pristupačnije cene, odnosno odgovarajući odnos cene i kvaliteta i orijentacija na svakog kupca pojedinačno.
5. Analiza dobavljača
Sledeći korak jeste analiza tržišta dobavljača. u konkretnom slučaju pronašli smo tri dobavljača, i u svakom od njih pronašli pozitivne strane. Jedan bi nudio kvalitetan, a povoljan repromaterijal, drugi adekvatne mašine i obuku, a treći servis.

| 5. ANALIZA DOBAVLJAČA | ||
| Naziv dobavljača | Navedite materijale/ usluge/ sirovine koje isporučuje | Navedite zašto ste se odlučili za dobavljača |
| Alna Trade Beograd | repromaterijal | Repromaterijali po povljnim cenama. |
| Amtools Niš | Proizvođač opreme | Domaći proizvođač opreme i rezervnih delova, dopremanje, postavljanje mašine kao i adekvatna obuka . |
| Agromarket Alati doo Niš | Servis za održavanje opreme | Servis koji posluje u sklopu proizvođača opreme, kompletan servis i održavanje mašina |
6. Marketing strategija
Naredni korak je detaljno planiranje i argumentovano formiranje svih parametara koji se tiču vašeg biznisa.


| 6. MARKETING MIKS (cena, distribucija, promocija i poslovni prostor) | ||||
| 6.1 Objasnite kako ćete formirati cenu proizvoda. Kolika će biti cena? Kolika je cena kod konkurencije? | Cena proizvoda biće formirana u skladu sa cenom materijala za izradu, zatim utrošenih mašinskih sati rada kao i potrebnog broja radnih sati za izradu proizvoda. | |||
| 6.2 Objasnite kako ćete distribuirati svoj proizvod/uslugu do krajnjeg kupca | Distribucija proizvoda će se vršiti putem ličnog preuzimanja kao i dostavljanje proizvoda putem brze pošte. | |||
| 6.3 Na koji način ćete promovisati svoje proizvode/usluge? | U cilju promocije naših proizvoda izradićemo reklamni material u vidu vizit karti i prospekta. Internet prezentacija. | |||
| 6.4 Adresa na kojoj se planira obavljanje delatnosti (ulica i opština) | Adresa , Kruševac | |||
| 6.5 Koje su prednosti/ nedostaci lokacije Vašeg poslovnog prostora sa aspekta tržišta? | Poslovni prostor je u vlasništvu tako da nema troškova zakupa. Kvadratura poslovnog prostora je odgovarajućan 36 m2 , sastoji se od proizvodnog dela i magacinskog prostora. Lokacija je pristupačna za prilaz vozilmi nalazi se u blizini centra grada. |
|||
| 6.6 Poslovni prostor | Vlasništvo | DA ☐ | NE ☐ | |
| Zakup | DA ☐ | NE ☐ | ||
| Nije potreban prostor za obavljanje delatnosti ☐ | ||||
| 6.7 Da li je potrebna adaptacija poslovnog prostora? | NE ☐ | |||
| DA ☐ | Potreban iznos: _______50.000,00____ dinara | |||
U ovom delu veoma je važno jasno definisati i detaljno isplanirati sve u vezi sa plasmanom vaših proizvoda. Neophodno je jasno definisati način određivanja cene, ali i sve detalje u vezi sa korištenjem i adaptacijom poslovnog prostora.
7. Oprema za obavljanje planirane delatnosti
Daljom analizom utvrđeno je da da već posedujemo večinu opreme ukupne vrednosti 330.000 dinara, sa detaljnim planom troškova nabavke, a utvrđeno je i šta nemamo i da bi to koštalo još 250.000 dinara.
Adaptacija prostora koštala bi 50.000 dinara.

| 7. OPREMA ZA OBAVLJANJE PLANIRANE DELATNOSTI | |||||
| 7.1 Oprema koja je već nabavljena | |||||
| Naziv opreme | Broj kom. (а) | Cena po kom. (б) | Vrednost opreme (axb) | U vlasništvu | U zakupu i sl. |
| Aparat za varenje | 1 | 30.000,00 | 30.000,00 | ☐ | ☐ |
| Brusilice | 3 | 10.000,00 | 30.000,00 | ☐ | ☐ |
| Bušilice | 3 | 8.000,00 | 24.000,00 | ☐ | ☐ |
| Kompjuter, monitor, štampač, radni sto, stolica | 1 | 100.000,00 | 100.000,00 | ☐ | ☐ |
| Testere | 2 | 5.000,00 | 10.000,00 | ☐ | ☐ |
| Šlajferica | 1 | 6.000,00 | 6.000,00 | ☐ | ☐ |
| Kompresor | 1 | 15.000,00 | 15.000,00 | ||
| Stubna bušilica | 1 | 20.000,00 | 20.000,00 | ||
| Cirkular | 2 | 15.000,00 | 30.000,00 | ||
| Bansek | 1 | 15.000,00 | 15.000,00 | ||
| Električno tocilo | 1 | 15.000,00 | 15.000,00 | ||
| Ostali pribor za merenje komplet | 1 | 15.000,00 | 15.000,00 | ||
| Stege | 2 | 10.000,00 | 20.000,00 | ||
| Ukupno | 330.000,00 | ||||

| 7.2 Oprema koja treba da bude nabavljena | |||||
| Naziv opreme | Potreban broj kom. (а) | Cena po kom. (б) | Vrednosti opreme (axb) | Biće kupljena | Biće izajmljena i sl. |
| Strug za metal | 1 | 250.000,00 | 250.000,00 | ☐ | ☐ |
| ☐ | ☐ | ||||
| ☐ | ☐ | ||||
| ☐ | ☐ | ||||
| Ukupno | 250.000,00 | ||||
Time dolazimo do zaključka da je ukupna investicija 630.000 dinara. Od toga je plan da se 330.000 dinara finansira sopstvenim sredstvima, a 300.000 dinara subvencijama.
8. Finansije i finansijski pokazatelji
Ovo bi bio osmi, i poslednji, segment biznis plana. U njemu treba da se nalaze detaljno planirane finansijske aktivnosti za vaše poslovanje.
Predviđena godišnja zarada bila bi 3.000.000 dinara.
U poslednjem koraku potrebno je detaljno predvideti i rashode. U ovom slučaju bi se ti rashodi odnosili na materijalne i nematerijalne troškove, amortizaciju, bruto plate i kamate, ukupno 2.565.560 dinara.

| 8.5 Finansijski pokazatelji iz projekcija ukupnih godišnjih prihoda i rashoda | |
| ELEMENTI | IZRAČUNAVANJE |
| Bruto dobit = ukupan prihod – ukupan rashod | 3.000,000 – 2.565 560,00=434.440,00 |
| Neto dobit = Bruto dobit – porez na dobit | 434 440,00 – 43.444,000-=391.000,00 |
| Koeficijent ukupan godišnji prihod
ekonomičnosti = ————————————— ukupan godišnji rashod |
3.000 000,00 / 2. 565 560,00=1,169 |
| Vreme vraćanja Predračunska vrednost investicije
ulaganja = ————————————————— (u godinama) Neto dobit |
630.000,00 / 391.000,00=1,611 |
Dakle, dobar biznis plan mora da bude razrađen do sitnih detalja, kako delatnosti i načina poslovanja, tako i prihoda i rashoda.
Kako najbolje do biznis plana uz Biznis Modus agenciju?
Ukoliko biznis plan nije razrađen detaljno i samo jedna od mnogobrojnih stavki nije isplanirana ili napisana dobro, bez obzira na odličnu ideju i priliku, budućnost celog plana je neizvesna ili čak osuđena na propast.
Upravo iz ovog razloga, da vaš plan ne bi pripao drugima nakon neuspeha, uvek je bolje izradu biznis plana prepustiti profesionalcima sa dugogodišnjim iskustvom u ovim poslovima.
Ukoliko su vam potrebne usluge poslovnog savetovanja, knjigovodstvene usluge prilagođene specifičnim elementima vašeg poslovanja, kontaktirajte nas.
Naš stručni tim ima višegogodišnje iskustvo u analizi tržišta, strateškom razvoju i finansijskom planiranju. Dozvolite nam da budemo deo vaše strategije koja će zasigurno omogućiti rast i razvoj vašeg biznisa.
Česta pitanja i odgovori – Biznis plan primeri
Kako biznis plan primer može pomoći u izradi vlastitog plana?
Primeri biznis plana nam daju jasan uvid u strukturu kao i smernice za izradu sopstevnog biznis plana. Služe kao inspiracija i pomažu u razumevanju ključnih elemenata tokom procesa izrade.
Kako prilagoditi biznis plan specifičnim potrebama?
Obuhvatite sve pojedinosti vašeg poslovanja, kako bi plan bio jedinstven i relevantan. Prilagodite biznis plan vašoj industriji, finansijama i ciljnom tržištu.
Kako koristiti šablon biznis plana?
Popunite šablon informacijama o svom poslovanju i ciljevima. Šablon olakšava izadu plana, služi kao osnova, ali ga je neophodno personalizovati, tako da održava vašu strategiju i viziju za dalji razvoj biznisa.
Uspeh počinje jasnom vizijom i dobrim biznis planom
Biznis plan je osnova svakog uspešnog poslovanja. On nam daje smernice za razvoj i omogućava dugoročni uspeh.
Primer urađenog biznis plana pomaže preduzetnicima da razumeju osnovne elemente planiranja koji će olakšati proces njegove izrade. Biznis plan dokument prikazuje detaljne strategije koje omogućavaju postizanje uspeha.
Investitori ocenjuju projekte na osnovu planova, što biznis plan čini glavnim sredstvom za privljačenje kapitala.
Primeri ilustriraju realistične finansijske projekcije koje zajedno sa dobrom strategijom vode ka uspehu i postizanju postavljenih ciljeva.